Op zich niet veel speciaals natuurlijk (distributie eraf, klepdeksel af, nokkenassen wisselen, klepdeksel er weer op, keerringen steken en distributie er weer op), al hebben we wel miserie gehad met de keerringen. Die waren niet origineel maar imitatie... Tsja, bleek dus toch niet perfect geïmiteerd te zijn ;)
De ouwe keerringen zaten er nog maar 4000km in en die zagen er nog vrij goed uit, dus uit noodzaak de ouwe maar terug gemonteerd.
Lang leve vloeibare pakking!!
Huppa, boel weer dicht en starten maar.
Arjen had de oliepomp ook even gereviseerd terwijl de D-riem er toch aflag, dus eerst even starten zonder bougies en injectie om de oliedruk op te bouwen. Ging allemaal goed, dus de boel maar aangesloten. Eerst draaide hij verrekt slecht, maar dat kwam omdat we de overlap van de nokkenassen te klein hadden gemaakt in de plaats van te groot.
De wat?
Yea, nokkenasoverlap. De reden waarom Arjen GLT-nokkenassen wou is omdat die een iets grotere en langere lift hebben. Dat betekent dan weer simpel gezegd dat de cilinders langer en meer gevuld worden. Bij een turboblok is dat verrekt handig want dat betekent dat je een langere spoelperiode (verse inlaatlucht die meteen via de uitlaat naar buiten gaat) hebt, en dus een betere koeling van de turbo.
Onthou: betere koeling = meer vermogen
Dus, overlap...
Na de boel toch even een beetje standaard gezet te hebben zijn we even gaan rijden. En toen kon het spelen beginnen natuurlijk. Testrijden, turbo laten afkoelen, overlap bijregelen, testrijden, afkoelen, bijregelen enzovoorts.
Beetje jammer dat het regende, want het merendeel van het vermogen kwam simpelweg niet op de weg door die meterslange wielspinnen, maar ja, kun je niet veel aan doen he...
Al bij al is alles goed afgelopen. De T-5 draait mooi op stationair en trekt niet slecht. Hij ging er zelf nog een beetje aan klooien tot'm de ideale combinatie heeft, want het was niet bepaald vroeg meer zaterdag...
Maar bon, op naar het volgend 'avontuur' ;)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten