maandag 25 januari 2016

Same ol', same ol'

Op zich is er niet echt iets speciaals gebeurd, maar ik heb wel enkele fijne werkjes achter de rug.

Twee weken geleden heb ik een klepdekseltje afgenomen om klepspeling op punt te zetten.


"Wuuuuutttttt????? Een MY2000 V70??? Ik dacht dat je daar niet aan wou werken???"
Ja dat klopt, maar ach. Het is zo'n fijn werkje en het is een van de enige fijne benzines die hier in België rondrijdt, dus ik kon'm niet in de kou laten staan. Beter nog zelfs, hij komt eigenlijk van Nederland en heeft daar een beetje in de kou gestaan. 345 000km. Interieur in piekfijne staat, automaatbak (soort van probleemgevalletje bij deze auto's) schakelt op enkele kleine hikjes na perfect en de motor loopt (nu wel weer) heel mooi. 
Hij heeft nog een beetje tender loving care nodig, maar het gaat helemaal goed komen met die auto. Ik heb een héél groot onderhoud gedaan, kleppen geregeld, de volledige distributie vernieuwd, waterpomp, etc, etc etc. De versnellingsbakolie kwam er pik-zwart uit dus ik moet je niet vertellen vanwaar die kleine hikjes tijdens het schakelen komen.
Maar zoals ik al zei, het gaat wel goed komen. De nieuwe eigenaar is er ook blij mee en gaat er goed voor zorgen. Mooi dus!

Je merkt wel dat zo'n auto niet dient om korte ritjes te maken. Ik heb het hier enkele maanden geleden nog al es uit de doeken gedaan, maar als zo'n motor nooit warm wordt, blijven er veel olieresten achter.

Zo ziet een blok eruit dat altijd goed warm krijgt.


Zo ziet het eruit als de auto veel korte ritjes maakt en dus nooit perfect op temperatuur komt.




Beetje kuisen...


Vuile nok
Propere nok

Hieraan kun je ook zien dat de klepspeling te groot was. Als die is zoals hij hoort te zijn, loopt de nok zo goed als constant over de klepstoter en heeft de olie geen kans om zich op de nok af te zetten.



Al de klepstoters netjes geordend volgens dikte en dan begint het meetwerk...


Toen alles klaar was heb ik nog een beetje gesukkeld met de distributieriem, maar toen dat ook lukte ging het ding vlotjes draaien. Operatie geslaagd dus! Up to the next!


Niet de eerste keer dat deze binnenstond, wel de eerste keer voor zo'n job.
De aandachtige technieker ziet het natuurlijk al: koppelingswissel.





Eigenaar was heel tevreden en positief verrast door de soepelheid van het pedaal met de nieuwe drukgroep. Het druklager ging ook vrij stroef over de prise-as, dus dat heb ik ook proberen te verhelpen. Fijn als alles zo gesmeerd loopt!


Other than that, not really somehing new...
I'll keep you guys posted!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten