maandag 14 december 2015

Doppel auspuff Allradantrieb

De standaarduitlaat een 850 AWD ziet er als volgt uit: motor - downpipe in een S-bocht rond de aandrijfas - katalysator - eerste demper (links) - tweede demper (rechts).

Exhaust system awd Volvo V70 XC

Het spreekt voor zich dat de verleiding groot is om die eerste demper te vervangen door een gewoon exemplaar zoals er rechts zit en op die manier een dubbele uitlaat te verkrijgen...

En dat is nu es nét wat ik gedaan heb! :D


Het eindstuk van m'n tienklepperke op de linkse demper en het is af.

Omdat de katalysator zo'n ellendige rotzak is om te demonteren (de S-bocht van de downpipe loopt rond de aandrijfas waardoor die laatste eruit moet om een beetje vlot te werken), heb ik een klein snelwisselsysteempje gemaakt.


Flensjes!



Ik ga zien wat ze ervan zeggen op de keuring. Is alles in orde, dan is er geen probleem, word ik afgekeurd, dan laat ik nog twee zo'n flenzen laseren (pieuw pieuw pieuw), las ik die aan de katalysator en bout ik die er weer even tussen.
Hij moet er echt wel tussenuit, want nu is het geluid echt fijn. Niet zo fijn als m'n tienklepperke natuurlijk, maar het is een waardige opvolger.

Het leuke aan de rechte buis in de plaats van de kat is het geblaas van de turbo dat nu ongedempt tot in de passagiersruimte doordringt als je goed luistert. Het is glimlach-op-gezichten-toverend om de "stututu" te horen lachen achter een welgemeende "bwaaaaaap"

Niet zo extreem als hier natuurlijk, maar het komt in de buurt:



Hihi!


Also: "nieuwe" werktafel in de schuur!


Een goeie basis voor elke Volvo-motor om aan zijn tweede leven te beginnen B-)


1 opmerking:

  1. prachtig ! Iedere keer een leuke post om te lezen. kat-delete, the best way ;-) Keep on rolling ;-)

    BeantwoordenVerwijderen