zondag 30 oktober 2011

B6304 vs. B5252

Veel verschil is er dus niet zoals ik al zei. Het verschil zit'm in die ene cilinder (10cm), de uit- en inlaatspruitstukken en de ontsteking.

Uitlaat?
Ja, de 850 heeft een soort van spaghetti-spruitstuk terwijl de 960 een gewoon type spruitstuk heeft.

Inlaat?
Sja dat kun je een beetje zien op de foto. De 850 heeft een slak-inlaat terwijl de pijpen van de 960 heel anders lopen. Ze maken ook wel allemaal dezelfde bocht, maar ik weet niet in hoeverre dat hetzelfde effect geeft als de inlaat van de vijfpitter.

Ontsteking?
Hehe ja, ik was het ook helemaal vergeten, maar de 960 heeft geen stroomverdeler op z'n nokkenas zitten die de vonkjes verdeelt over al de kabels, maar die heeft per cilinder een aparte bobine die de spanning en stroom die hij krijgt vergroot en rechtstreeks aan de bougie geeft. Het grote voordeel daarvan is dat je minder vertraging hebt en minder kans op weerstand, dus minder spannings- en stroomverlies. Het systeem dat ze tegenwoordig (kleine 20 jaar later) standaard op de naft-blokken gebruiken.

Foto's!

De zescilinder


De vijfpitter


Er zijn verschillen behalve diegene ik eerder opgenoemd heb, maar dat is ook logisch natuurlijk als je bedenkt dat de B5252 dwarsligt (voorwielaandrijving jammergenoeg) en de B6304 in de lengte (achterwielaandrijving).

Bobinekes per cilinder


En sja, de kas - of hetgeen er nog van over is :)




What's next? Sja, eerst enkele dingen in orde brengen (stage 0 van de 850 onder andere). De 960 is geen prioriteit dus ik werk er wel aan als ik hier en daar tijd heb ;)

Cheers!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten