woensdag 10 december 2014

Quite a while ago, eh!

Goed, ik moet even nadenken wat er allemaal gebeurd is sinds m'n laatste post want het is al een dikke tijd geleden.
Even door m'n foto's scrollen eeeeeeeen it's all coming back to me.

Dus.
De blauwe 855 van Rob waar ik overlaatst iets over gepost heb was aan de beurt. Korte schetsing van het verhaal van die auto:
All of a motherfucking sudden is dat ding beginnen warm te lopen toen het mieke van de vorige eigenaar ermee aan het rijden was. Diagnose; lekke koppakking. Auto aan de kant gezet en op termijn verkocht.
Vrind Rob vond het wel een cool ding en is erop in gegaan met het plan er een andere motor in te steken. Het was tenslotte maar een tweeliter, dus dan is een 2.5 wel fijn. En het verbruikt, eh, minder. Ofzo. Tschijnt.
Anyway, zo gezegd, zo gedaan.
Auto binnengezet en even laten warm draaien uit curiositeit (en omdat ik wou weten of de klepstoters nog goed waren). Het viel me op dat dat ding eigenlijk helemaal niet slecht draaide. Zeker aangezien er gezegd is dat hij een lekke koppakking had. Ah soit, maakt niet uit, er komt toch een ander, sterker blok in.






Even stressen toen hij niet wou starten, maar andere bougies en -kabels verhielpen dat. Beetje gereden op benzine, alles goed. Naar de keuring gereden op LPG, alles goed, enkele afkeurpuntjes.
En.
All.
Of a motherfukking sudden.
Begint dat ding te chaufferen.
Temperatuurmeter de lucht in, koelwater in spetterende toestand uit het expansievat en mijn adrenalinepeil omhoog met de snelheid van het licht maal tien tot de vijvendertigste.
Goed, heel voorzichtjes toch in de schuur geraakt en even nagedacht. Er zat een ander, goed, blok in. De koppakking was niet kapot want achteraf draaide hij op benzine perfect zonder koelvloeistof uit te kotsen als een eerstejaarsstudent dat zijn eerste cantus achter de rug heeft. De dop op het expansievat kon het ook niet zijn, want die had ik al vervangen (er is ooit een slechte reeks grijze doppen geweest, nooit een slecht idee om die door een groene te vervangen als je op twee oren wil slapen terwijl je vrouw met je 850 op stap is). Even de LPG-verdamper uit het koelsysteem gehaald (ja daar loopt koelvloeistof door, want die ijskoude LPG moet verwarmd worden om te kunnen verdampen) en op benzine gaan rijden. En goed gaan rijden. Doorrijden. En surprise surprise, alles ging perfect. 

Goed. Meneer de vorige eigenaar van de Smurf, als je dit leest, I am very sorry, maar je hebt je wagen tevergeefs verkocht want er was helemaal niks mis met de koppakking :)

Ondertussen heb ik al weer een en ander gefixt en kan ik komende vrijdag weer naar de keuring. I'll keep you posted!


Er zat al een tijdje een vreemde tik in de motor van m'n daily, dus ik had besloten om daar iets aan te doen. Ook maar meteen 10 klepsteelrubbers (woord verklaart zichzelf) besteld want mijn auto verbruikte aardig wat olie. Aangezien ik wist dat de klepstoters in dat tweeliterblok van Rob goed waren heb ik, met zijn goedkeuring uiteraard, zijn stoters in mijn blok gestoken. De reden dat ik geen nieuwe stoters genomen heb is de prijs daarvan en het feit dat ik maar enkele maanden meer met die auto ga rijden en dan op de rooie AWD ga overschakelen.
Again, zo gezegd zo gedaan.


Ik was aangenaam verrast toen ik m'n klepdeksel afnam. Wahaaaant daar zag ik namelijk een kraaknette cilinderkop. Zie, er hangt gelijk niks van vuiligheid in! Je kunt er je bo'kes op smeren, zo proper is het!


Ter vergelijking; zo zag diezelfde cilinderkop eruit in 2009. Dat bruine goedje dat je ziet is aangekoekte olie die blijft hangen omdat de motor nooit perfect op temperatuur komt. Nu ik met die auto rij en veelal lange ritten maak, raakt die ouwe olie weggebrandt en wordt alles kraaknet! Yeay!


Door de bougies was ik ook aangenaam verrast. Melkwit, dat duidt op een perfecte verbranding.




Verder nog een beetje aan vanalles gesleuteld, wielkuipen in steenslag gezet enzo, the usual stuff.




Ét voilà mes amis, dat was het weeerrrr!!!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten