zondag 17 augustus 2014

Fijn, zo'n verlengde weekends

Nu ik die AWD zo ongeveer een jaar geleden gekocht heb, ben ik er eindelijk aan beginnen sleutelen. Eigenlijk is er nog wat opruimwerk dat staat te wachten, maar die rooie (uit Gestel?) stond me zodanig in mijn gezicht te lachen dat ik er m'n rolkrik onder geknald heb en de spoiler net niet tot tegen het plafond heb geduwd.


De bedoeling is dat de achteras er onderuit komt. Er komt namelijk een fancy-er exemplaar in dat gepoederlakt is en nieuwe rubberen bussen heeft. In mensentaal: kleurtjes en strakker op de weg.
Het mag dan ondertussen wel een auto zijn die al even in mijn bezit is, ik merk wel dat het nog lang niet míjn auto is.

Kijk. Dit zijn kapjes die ervoor zorgen dat je remklauwen mooi zijn afgeschermd zodat er niet teveel vuiligheid bij kan. Ze zitten binnenstebuiten -_-


Ok goed, je kunt es een foutje maken natuurlijk, maar aan de andere kant zaten ze net zo. Dan denk je er gewoon niet bij na.
Soit
Geen ramp.
Het volgende is minder leuk. Zeker omdat de vorige koper mooi geld heeft betaald om de uitlaat professioneel te laten herstellen. En ja, ik weet door wie.


Het is niet mega duidelijk op de foto, maar ik leg het even uit.

!!!ATTENTION!!!
Een lange alinea met gezever volgt
!!!ATTENTION!!!

Die kerels die bij Volvo uitlaten tekenden begin jaren '90 waren eigenlijk nog zo slecht niet. Ze hadden namelijk een mooi koppelsysteempje uitgedokterd om de katalysator (je weet wel, dat ding dat niet meer in mijn Aubergine tienklepper zit) aan de rest van de uitlaat te hangen door middel van een beugel. Het spreekt voor zich dat die beugel na 17 jaar zijn beste tijd heeft gehad en dus wegrot. De oplossing daarvoor is heel simpel. Je belt naar je Volvo-dealer en bestelt zo'n nieuwe beugel. Of in mijn geval: je rommelt een kwartier in enkele van die vijvendertig dozen met onderdelen die je staan hebt, belt naar de dealer om zo'n beugel te bestellen, en vijst uiteindelijk toch zo'n exact hetzelfde ding van die auto die je achter je schuur staan hebt.
Anyway, mogelijkheden genoeg dus om zo'n ding te verkrijgen. Sommige mensen vinden dat echter te simpel. Wat doen die dan? Wel, die lassen dat overgangspunt aan elkaar zodat daar geen beugel meer over moet. Makes perfect sense, that's true. Het probleem is dan echter dat je de boel zo niet gemonteerd krijgt en er toch weer de schijf moet inzetten. Ook geen ramp, want die twee stukken uitlaat zet je simpelweg aan elkaar met een uitlaat-aan-elkaar-zet-ding van de Euroshop van 5 euro. Zoiets roest dat het geen naam heeft, maar dat zijn zorgen voor de volgende keer. Diezelfde volgende keer moet jij er toch niet meer aan werken, want tegen dan heeft die klant door wat voor brielpot je bent en gaat hij elders.
Soit
Als je dan natuurlijk de katalysator (waar je dat stuk aan hebt gelast) moet vervangen begint de miserie. Dan moet je namelijk zo'n exact stukje gaan zoeken om er óók weer aan te lassen. Sja, werkzekerheid heten sommigen dat dan :)

Anyway, ik ken iemand met een fijn laspostje en ik heb nog een paar uitlaatlijnen liggen, dus dat komt ook wel goed.

Going on, this is the result:



Ik vind het er wel fancy uitzien zo, ja :)


In other news; there's another car.



Even voor de duidelijkheid; mijn 850 is die paarse. Ow, wacht... Die met de spoiler! Ow wacht... Die met de geblindeerde ruiten! Ow wacht... Die met het lederen interieur! Ow wacht... Die met het houten stuur! Ow wacht... Die met de trekhaak! Ow wacht... Die op LPG! Ow wacht... Die met het schuifdak! Ow wacht... Die met de bullbar! JA! DIE!!!!
Fjoew, dat was een lastige.
Dusja, er staat er nog eentje bij. Niet om mee te rijden, niet om mee te spelen, maar voor een klein ombouwprojectje voor iemand anders. Wordt leuk, maar er komt binnenkort nog wel meer nieuws over.
Ohja, het is een 2.3 T-5 ;)
Hij is wellicht gechipt ook, maar hoe langer ik erover nadenk, hoe beter 'gechipte 2.3 AWD' klinkt. Dus de stuurdoos ga ik wellicht ook houden. Net zoals het stuur. Nothing beats a houten stuur. Of course.


Zo. Dat was het weer voor dit weekend denk ik. Komende week nog een beetje met de Lego, euh, achterassen van de AWD spelen en misschien dat die wel weer bolt tegen volgend weekend. Would be nice, want ik ben wel benieuwd naar een spiksplinternieuwe 100% strakke achteras met dikkere stabilisatorstangen.

Hujjjj!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten